Efekt cenových akcií rastie, najviac u mladých ľudí
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 19. marec 2024
Rozhodnutie navštíviť konkrétnu predajňu je stále častejšie ovplyvnené tým, do akej miery dané nákupné miesto ponúka atraktívne zľavy. Viac ako v minulosti podľa letákov začali nakupovať hlavne mladšie vekové kategórie.
Potvrdil to aktuálny výskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ agentúry Incomind, ktorý sa zameral na to, akým spôsobom české domácnosti využívajú akciové letáky obchodných reťazcov.
Intenzita akciových nákupov
Obľuba zľavových akcií je v Česku v súčasnosti enormná. V žiadnej inej krajine nie je ich podiel na celkových predajoch rýchloobrátkového tovaru tak vysoký a cenové akcie hrajú stále významnejšiu úlohu aj v nepotravinárskych kategóriách. Prieskumná agentúra Incomind sa v rámci projektu „LEAFLET INSIGHT 2024“ podrobnejšie zamerala práve na tento fenomén a na zákazníkov zaujímajúcich sa o akcie a akčné letáky. Výskum na reprezentatívnej vzorke českej populácie ukázal, že takých je medzi Čechmi drvivá väčšina, konkrétne až 91%.
Podiel Čechov, ktorí navštevujú (aspoň niekedy) predajne cielene kvôli akciám, vzrástol z 73% (údaj z jesene roku 2022) dokonca na aktuálnych 77%. Najvýraznejší je tento podiel v skupine nakupujúcich spotrebiteľov do 30 rokov (88%). Tretina Čechov sa dokonca na akcie vyslovene zameriava a navštevuje kvôli nim väčšie množstvo predajní, ako by tomu bolo za normálnych okolností. Viac ako polovica ich nákupných ciest smeruje do predajne, kde by možno v ten deň nešli, ale primela ich k tomu akcia v letáku.
Až 47% respondentov tohto prieskumu uviedlo, že podľa letáku nakupujú buď výrazne či aspoň o niečo viac tovaru, ako tomu bolo pred rokom. Pri polovici sa tento pomer nezmenil a iba 3% podľa letákov nakupujú menej. Najviac vzrástla intenzita nákupov podľa letáku pri vekovej kategórii do 30 rokov.
Aj napriek mierne rastúcemu záujmu Čechov o sledovanie letákov v aplikáciách či na internete (59% ich využíva často alebo občas, vs. 55% v roku 2022), Češi dávajú aj naďalej prednosť papierovej forme letákov (56% vs. 44% pre digitálnu verziu).
Vedú priaznivci papierovej formy
Pokiaľ ide o priaznivcov výhradne jednej formy letákov, vedú prívrženci papierových letákov nad digitálnymi 14% vs. 8%. Letáky v digitálnej podobe sú pritom uprednostňované mladšími vekovými kategóriami (a tiež pri najbohatších vrstvách populácie). Spotrebitelia vo veku od 40 rokov už jasne dáývajú prednosť papierovej forme. Pri väčšine respondentov hovorí v prospech papierových letákov najmä ich lepšia prehľadnosť a tiež vhodnosť pre plánovanie nákupu.
Pomer tých nakupujúcich, ktorí vnímajú mobilné aplikácie obchodníkov pozitívne, a tých, ktorým potreba inštalovať si tieto aplikácie do mobilu naopak vadí, je približne vyrovnaný (37% vs. 36%).
Prieskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ sa venoval aj konkrétnym letákom, miere ich znalosti, intenzite distribúcie, využitiu letákov k nákupom, obľúbenosti, hodnoteniu z hľadiska celkovej atraktivity aj čiastkových vlastností letákov a ďalším témam. Najznámejším je v Česku leták diskontu Lidl (94%-ná znalosť), nasledovaný je letákmi Kauflandu (92%) a Penny Marketu (89%). Medzi nepotravinárskymi reťazcami vedie leták siete Teta drogerie (78%). Pokiaľ ide o využívanie, pri papierových letákoch sú v popredí Kaufland a Penny, pri digitálnych letákoch je to Lidl.
Z komplexného hodnotenia parametrov letákov najlepšie vyšiel reťazec Dr. Max (víťazí čo do spoľahlivosti letáku, jeho prehľadnosti, a tiež vzhľadu a kvality prevedenia letáku). Veľmi dobre sú hodnotené tiež Penny Market (vedie v atraktivite uvádzaných zliav, má vhodne volenú skladbu ponuky), Lidl (výborná čitateľnosť a prehľadnosť), Kaufland (vhodná skladba akčnej ponuky) a Jysk (podobne ako Lidl boduje najmä v úprave letáku).
“Atraktivita ponúkaných zliav je pre zákazníkov síce kľúčovým, avšak v poradí až druhým najvýznamnejším parametrom letáku. Tým najdôležitejším je jeho spoľahlivosť, teda reálna dostupnosť promovaného tovaru v predajni,“ hovorí Tomáš Drtina, Managing Partner spoločnosti Incomind.
Poznámka:
Reprezentatívny spotrebiteľský výskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ prebehol na vzorke 1000 respondentov zaujímajúcich sa o cenové akcie a letáky vo veku 18 rokov a viac. Bol uskutočnený metódou CAWI (on-line dopytovanie) vo februári 2024.
Zdroj: Incomind
Ilustračné foto: Shutterstock