KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Efekt cenových akcií rastie, najviac u mladých ľudí

Rozhodnutie navštíviť konkrétnu predajňu je stále častejšie ovplyvnené tým, do akej miery dané nákupné miesto ponúka atraktívne zľavy. Viac ako v minulosti podľa letákov začali nakupovať hlavne mladšie vekové kategórie.

 

cenove akcie v 

Potvrdil to aktuálny výskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ agentúry Incomind, ktorý sa zameral na to, akým spôsobom české domácnosti využívajú akciové letáky obchodných reťazcov.


Intenzita akciových nákupov


Obľuba zľavových akcií je v Česku v súčasnosti enormná. V žiadnej inej krajine nie je ich podiel na celkových predajoch rýchloobrátkového tovaru tak vysoký a cenové akcie hrajú stále významnejšiu úlohu aj v nepotravinárskych kategóriách. Prieskumná agentúra Incomind sa v rámci projektu „LEAFLET INSIGHT 2024“ podrobnejšie zamerala práve na tento fenomén a na zákazníkov zaujímajúcich sa o akcie a akčné letáky. Výskum na reprezentatívnej vzorke českej populácie ukázal, že takých je medzi Čechmi drvivá väčšina, konkrétne až 91%.


Podiel Čechov, ktorí navštevujú (aspoň niekedy) predajne cielene kvôli akciám, vzrástol z 73% (údaj z jesene roku 2022) dokonca na aktuálnych 77%. Najvýraznejší je tento podiel v skupine nakupujúcich spotrebiteľov do 30 rokov (88%). Tretina Čechov sa dokonca na akcie vyslovene zameriava a navštevuje kvôli nim väčšie množstvo predajní, ako by tomu bolo za normálnych okolností. Viac ako polovica ich nákupných ciest smeruje do predajne, kde by možno v ten deň nešli, ale primela ich k tomu akcia v letáku.


Až 47% respondentov tohto prieskumu uviedlo, že podľa letáku nakupujú buď výrazne či aspoň o niečo viac tovaru, ako tomu bolo pred rokom. Pri polovici sa tento pomer nezmenil a iba 3% podľa letákov nakupujú menej. Najviac vzrástla intenzita nákupov podľa letáku pri vekovej kategórii do 30 rokov.


Aj napriek mierne rastúcemu záujmu Čechov o sledovanie letákov v aplikáciách či na internete (59% ich využíva často alebo občas, vs. 55% v roku 2022), Češi dávajú aj naďalej prednosť papierovej forme letákov (56% vs. 44% pre digitálnu verziu).


Vedú priaznivci papierovej formy


Pokiaľ ide o priaznivcov výhradne jednej formy letákov, vedú prívrženci papierových letákov nad digitálnymi 14% vs. 8%. Letáky v digitálnej podobe sú pritom uprednostňované mladšími vekovými kategóriami (a tiež pri najbohatších vrstvách populácie). Spotrebitelia vo veku od 40 rokov už jasne dáývajú prednosť papierovej forme. Pri väčšine respondentov hovorí v prospech papierových letákov najmä ich lepšia prehľadnosť a tiež vhodnosť pre plánovanie nákupu.


Pomer tých nakupujúcich, ktorí vnímajú mobilné aplikácie obchodníkov pozitívne, a tých, ktorým potreba inštalovať si tieto aplikácie do mobilu naopak vadí, je približne vyrovnaný (37% vs. 36%).


Prieskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ sa venoval aj konkrétnym letákom, miere ich znalosti, intenzite distribúcie, využitiu letákov k nákupom, obľúbenosti, hodnoteniu z hľadiska celkovej atraktivity aj čiastkových vlastností letákov a ďalším témam. Najznámejším je v Česku leták diskontu Lidl (94%-ná znalosť), nasledovaný je letákmi Kauflandu (92%) a Penny Marketu (89%). Medzi nepotravinárskymi reťazcami vedie leták siete Teta drogerie (78%). Pokiaľ ide o využívanie, pri papierových letákoch sú v popredí Kaufland a Penny, pri digitálnych letákoch je to Lidl.


Z komplexného hodnotenia parametrov letákov najlepšie vyšiel reťazec Dr. Max (víťazí čo do spoľahlivosti letáku, jeho prehľadnosti, a tiež vzhľadu a kvality prevedenia letáku). Veľmi dobre sú hodnotené tiež Penny Market (vedie v atraktivite uvádzaných zliav, má vhodne volenú skladbu ponuky), Lidl (výborná čitateľnosť a prehľadnosť), Kaufland (vhodná skladba akčnej ponuky) a Jysk (podobne ako Lidl boduje najmä v úprave letáku).


“Atraktivita ponúkaných zliav je pre zákazníkov síce kľúčovým, avšak v poradí až druhým najvýznamnejším parametrom letáku. Tým najdôležitejším je jeho spoľahlivosť, teda reálna dostupnosť promovaného tovaru v predajni,“ hovorí Tomáš Drtina, Managing Partner spoločnosti Incomind.

 

incomind leaflet insight 2024 1

 

incomind leaflet insight 2024 2

 

incomind leaflet insight 2024 3


Poznámka:
Reprezentatívny spotrebiteľský výskum „LEAFLET INSIGHT 2024“ prebehol na vzorke 1000 respondentov zaujímajúcich sa o cenové akcie a letáky vo veku 18 rokov a viac. Bol uskutočnený metódou CAWI (on-line dopytovanie) vo februári 2024.


Zdroj: Incomind
Ilustračné foto: Shutterstock

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk