Čo je nové v oblasti platenia?

Amazon vo svojich obchodoch Amazon Fresh skončil s technológiou Just Walk Out. Novinka, ktorá mala byť „disruptívna“ a úplne zmeniť platenie v obchode, končí. Čo sa zmenilo a aké sú súčasné a budúce možnosti platenia?

 

platby 0424 tit 

Jedným z najčastejšie uvádzaných dôvodov, prečo mať platobný terminál je, že zákazníci utratia viac ako keby platili hotovosťou. Platba kartou skutočne zvyšuje útratu (aj o 20-30%) resp. zákazník, ktorý práve nemá pri sebe hotovosť, ale iba smartfón alebo smart hodinky, si dokáže kúpiť tovar a zaplatiť za službu.


Richard Shotton v knihe „The Choice Factory“ vysvetľuje: „Hypotéza psychológov znela, že platba kartou tlmí pomyselnú bolesť pri platení.“ Bolesť pri platení sa skutočne podobá fyzickej bolesti a ide o jedno z najčastejších psychologických skreslení v oblasti financií. Richard Shotton tiež píše, že „bezkontaktné karty môžu ovplyvniť, či si zákazník nákup pamätá ako lacný alebo drahý. A je to práve tento dojem, ktorý určuje, či sa nakupujúci vráti.“


V dobe, kedy si človek zabudne peňaženku, doklady, ale telefón má vždy pri sebe, sa každý obchodník bez terminálu pripravuje o tržby. Podľa Global Payments až 69% zákazníkov odradí od nákupu skutočnosť, že obchodník neakceptuje platobné karty. Pritom vďaka terminálu odbúra prácu s hotovosťou (čo mnohí ocenili počas pandémie), rýchlejšie spracuje transakcie a vybaví väčšie množstvo zákazníkov a rýchlejšie sa zorientuje v histórii platieb. Nehovoriac o komforte pre zákazníkov.


Terminál vo farbách predajne?


Zákazník sa zvyčajne stretáva s čiernym, strieborným alebo bielym platobným terminálom, či už upevneným, drôtovým alebo bezdrôtovým prenosným. Zaujímalo nás, či je možné vyrobiť POS terminál aj v iných farbách, ak je napríklad predajňa zameraná na predaj bábik a doplnkov Barbie či doplnkov a merch značky Ferarri. Vzhľadom na to, že homologizované terminály sú od výroby chránené voči zneužitiu, vyrábajú sa štandardne v spomínanom neutrálnom farebnom prevedení. Avšak pri väčších zákazkách, v počte stoviek kusov, je možné rokovať aj o inej, customizovanej farbe. Pochopiteľne, vlastník si môže upraviť terminál polepom, avšak táto možnosť sa využíva zriedka. Opäť je to aj kvôli uplatneniu záruky. Mimochodom, neodporúčame skúšať vymieňať kryt za iný, a to svojpomocne, alebo terminál rozoberať. Zvyčajne sú totiž tieto zariadenia vybavené ochranným prvkom, ktorý z dôvodu ochrany transakcií platobný terminál znehodnotí. Stáva sa to bežne pri páde terminálu. Seriózny výrobca takéto zariadenie vymení takpovediac kus za kus, nie je možné a dovolené ho „repasovať“. Niektoré prenosné terminály majú síce vymeniteľnú batériu, ale ak by zariadenie vyhodnotilo, že sa mechanicky zasahuje do citlivých súčastí, znehodnotí sa a zablokuje.


„Platobný terminál nemusí byť jednoúčelové zariadenie. Zákazník môže terminál použiť aj ako reklamnú plochu, či zákaznícky display umožňujúci ohodnotiť obsluhu alebo poskytnúť prepitné, či poslať doklad na e-mail zákazníka,“ uvádza Peter Behro, projektový manažér, A3 Soft s.r.o.


Samozrejme, výrobcovia na trh dodávajú aj dizajnové riešenia „od výroby“, napríklad EPSON predstavil počas EuroCIS tlačiareň mPOS TM-m30II-SL, ktorá získala ocenenie iF-World Product Design Award.

 

platby 0424 cl2


Ide to aj bez platobného terminálu


Klasické terminály s klávesnicou postupne nahrádzajú moderné s dotykovou obrazovkou. Menším obchodníkom, ktorí chcú prijímať bezhotovostné transakcie, v súčasnosti už postačuje smartfón. Ide o tzv. terminál v mobile. Zvyčajne je potrebná aplikácia a zmluva s bankou alebo platobnou spoločnosťou.


V Čechách spustila tento rok Air Bank službu CVAK. Obchodník priamo v mobilnej aplikácii realizuje svoju registráciu. Do niekoľkých dní po registrácii potom dostane poštou zadarmo takzvanú NFC kartu, plastovú kartu s čipom vo veľkosti platobnej karty, cez ktorú bude platby prijímať. Normálne môže používať svoj účet, nemusí byť klientom Air Bank. Zákazníci mu môžu platiť cez aplikáciu zatiaľ štyroch zapojených bánk pôsobiacich v ČR alebo zaplatia ako pri platbe v e-shope.


Pribúdajú aj samoobslužné terminály pri čerpacích staniciach, kedy si motorista natankuje a zaplatí rovno pri stojane (jedným z prvých bola čerpacia stanica Slovnaft na Prievozskej ulici v Bratislave) a tiež úplne bezobslužné tankomaty. Vzhľadom k nariadeniu EÚ musí byť pri nabíjačkách pre elektromobily a hybridné autá každých 60 km aj terminál, ktorý umožní bezhotovostnú transakciu za nabitie.


Ako sme sa počas konania veľtrhu Danubius Gastro presvedčili osobne v expozícii Global Payments, existuje hneď niekoľko možností bezkontaktnej platby pri nabíjačke. Teda okrem klasickej kartou či mobilom, tak aj platba poslaná inej osobe na smartfón alebo vykonanie transakcie cez QR kód. Zaujímavé je, že ak napríklad motorista zaplatí nabitie za 10 €, ale batériu nabije na 100% už za sumu 8 €, dve eurá mu operátor vráti späť na účet.


Platba hodinkami aj v kostole


Iný prípad v rámci platieb sú platobné kiosky. Konkrétne sme videli asi meter vysoký POP stojan, ktorý môže byť farebne prispôsobený danej prevádzke. Je na ňom vertikálne umiestnený displej veľkosti tabletu a snímač platby s klasickou ikonou pre bezkontaktné platby. Slúži napríklad v kostoloch alebo pri rôznych charitatívnych podujatiach či zbierkach na prijímanie dobrovoľných príspevkov.


Na Slovensku je možné platiť prostredníctvom služieb ApplePay a GooglePay. Paradoxne vzhľadom k penetrácii smartfónov a smart hodiniek Samsung, u nás nie je funkčný SamsungPay. Ako sme zistili priamo od obchodného zástupcu, Samsung sa v našom regióne ani nechystá svoju službu na platenie spúšťať. Pochopiteľne majitelia zariadení Samsung môžu platiť prostredníctvom NFC a služieb GooglePay. Využívať môžu Google Wallet v telefónoch a v hodinkách s operačným systémom WearOS. Pri niektorých zariadeniach iných, zvyčajne čínskych značiek ako Huawei, funguje aj Curve Pay.

 

platby 0424 cl1


Pýtali sme sa aj na situácie, kedy zákazník priloží kartu, smart hodinky alebo iné platobné zariadenie (napr. prsteň) a platba neprebehne. Najčastejším problémom môže byť v prípade kariet tzv. vinutie, kedy má snímač iné vinutie ako karta, čiže dlhšie trvá, než sa synchronizujú, alebo sa „nespárujú“ vôbec. Druhý prípad nastáva, ak sa k terminálu prikladá zariadenie bez batérie, napríklad spomínaný platobný prsteň. Tu najprv musí prebehnúť elektrický impulz z terminálu do prsteňa a potom platba. Ak zákazník zariadenie odoberie skôr alebo pri starších termináloch drží príliš ďaleko od terminálu, platba neprebehne.


„Bezkontaktné platby alebo NFC sú v súčasnosti dominantné pri platbe na POS termináloch, bez ohľadu či sú to hodinky, telefón alebo karta. Vždy prebieha on-line autorizácia platby a môže byť zamietnutá rovnako ako platba, kedy je karta načítaná čipom,“ konkretizoval  pre RETAIL magazin.sk Peter Behro.


Ako ukázali dáta spoločnosti Home Credit, ešte pred troma rokmi tvorili platby mobilmi len 5 % z celkového objemu úhrad pri termináloch v obchodoch, na konci roku 2023 to už bolo 21 %.


„Z našich dát vyplýva, že vydaných virtuálnych kariet, teda uložených v zariadeniach a nie a fyzickej karte, medziročne pribudlo až o 143 percent,“ hovorí Marek Tomčík, riaditeľ divízie obchodu Home Credit a dodáva: „Na zvýšený záujem ľudí o platenie mobilnými zariadeniami reagujeme aj tak, že dve základné metódy platieb - Google Pay a Apple Pay, budeme tento rok rozširovať na hodinky s Garmin Pay a taktiež v rámci Xiaomi Pay.“


Napokon platiť je možné aj bez NFC. Existuje množstvo serióznych aplikácií, ktoré vygenerujú QR kód, ten si zákazník naskenuje, následne sa prepne do aplikácie svojej banky a zaplatí. Na zariadeniach FiskalPRO od slovenskej spoločnosti A3 Soft je možné platiť nasnímaním QR kódu priamo z platobného terminálu. Obchodníkovi to znižuje výdavky za kartové poplatky.


Samoobslužné pokladnice do 10 položiek


Prakticky už nie je jediný nový sieťový obchod, ktorý by nemal aspoň jednu samoobslužnú pokladnicu. „Platobný terminál pre samoobslužné pokladnice a platobné kiosky je zvyčajne konštrukčne koncipovaný ako „unattended“ (bezobslužný) POS terminál bez tlačiarne, vhodný do exteriéru. Naopak terminál do prevádzok s obsluhou má odlišnú konštrukčnú časť a aplikačne umožňuje interaktívne komunikovať so zákazníkom a poskytnúť ďalšie platobné, informačné či vernostné služby,“ uvádza Peter Behro. Novým trendom v zahraničí je rozlišovať medzi štandardnou samoobslužnou pokladnicou a tzv. rýchlopokladnicou, podobne, ako to je pri bežných pokladniciach s obsluhou.


Napríklad reťazec Target vyhodnotil, že počas pandémie boli samoobslužné pokladnice vyhľadávané preto, lebo zákazníci sa vyhli kontaktu s personálom. V súčasnosti sú už na prvom mieste pohodlie, komfort a jednoduchosť. Target preto minulú jeseň s úspechom implementoval Express Self-Checkout s limitom 10 a menej položiek. Pilotný projekt v približne 200 obchodoch už priniesol jasný výsledok: nákup bol dvojnásobne rýchlejší. Tým, že zákazníci Targetu mali možnosť vybrať si samoobslužnú pokladnicu pre rýchly nákup do 10 položiek, alebo tradičnú, s personálom, v prípade plného nákupného vozíka, respondenti uviedli, že sa zvýšil ich celkový zážitok pri platení. Target preto v tlačovom vyhlásení oznámil, že Express Self-Checkout nasadí do takmer 2000 svojich obchodov. Zároveň uviedol, že vedúci/vedúce obchodov majú väčšiu slobodu pri otváraní obsluhovaných pokladníc a samoobslužných pokladníc. Tie budú dostupné pre zákazníkov najmä v nákupných špičkách.


Amazon končí s Just Walk Out. Ale nie všade


V decembri 2016 s veľkým mediálnym humbugom otvoril Amazon svoju prvú predajňu Amazon Go. Azda najviac pretriasanou inováciou bola technológia „Just Walk Out“, teda zákazník odchádzal bez zjavného kontaktu s platobným terminálom a nákup sa mu odrátal z účtu. Už vtedy ale retaileri hovorili, že ide o technológiu s neakceptovateľnou dobou návratnosti resp., že sa investícia nemôže nikdy vrátiť a že ide o čisto marketingový výdavok Amazonu. V súčasnosti sa slová potvrdzujú. Ani množstvo smart kamier, ani pokročilé snímače a brány, ba ani dodatočný zástup analytikov Amazonu neznížil chybovosť pri platení a (chcené aj nechcené) straty spôsobené zákazníkmi. Pritom ešte v roku 2021 začal spolupracovať na nasadení „Just Walk Out“ do siete. Amazon teda Just Walk Out zruší v obchodoch Amazon Fresh, ale naďalej ju bude prevádzkovať v Amazon Go, v obchodoch Amazon Fresh v Spojenom kráľovstve a v obchodoch tretích strán (technológia je inštalovaná v niektorých obchodoch Sainsbury’s). „Disrupcia“ v pokladničnej zóne sa teda nekoná.

 

Napriek tomu Amazon ukázal možnosti. Pootvoril dvere do budúcnosti a pomohol rozšíreniu samoobslužných pokladníc a nákupov so self-scanningom. Sám prechádza v Amazon Go na smart nákupné vozíky Dash Cart, ktoré pracujú na princípe self-scanningu respektíve Scan&Go / Scan&Shop. Mimochodom podobné vozíky boli prezentované aj počas posledných troch veľtrhov EuroShop, teda ide o „novinku“ starú viac ako 10 rokov. Amazon dokonca začal koketovať s biometriou, teda s platbou jednoduchým priložením ruky k terminálu.

 

 

 Dá sa povedať, že vďaka inováciám Amazonu prišlo k rozšíreniu hybridných a samoobslužných predajní a k masovému nasadeniu samoobslužných kioskov vo fast-foodoch. Na Slovensku už bolo dokonca nasadené aj riešenie kioskov pre všetky prevádzky vo food-courte (viz. https://www.eatster.app/blog/cbre-europa-sc-en).

 

Ruka v ruke s rozvojom AI prišlo aj k investíciám do rozpoznávania konkrétnych produktov či veku nakupujúceho (napr. pri kúpe alkoholických nápojov, čo je teraz nutné vykonávať pomocou personálu). S nástupom AI sa isto dočkáme aj vyhodnotenia podozrivého správania pri samoobslužných pokladniciach, napríklad ak si zákazník vloží do tašky tovar, ktorý nenaskenoval.

 

Juraj Turzo


Zdroje: https://zpravy.kurzy.cz/755937-dalsi-snaha-o-rozsireni-bezhotovostnich-plateb-ctverice-bank-zacala-obchodnikum-nabizet-novy/

https://touchit.sk/co-je-to-curve-karta/345177

https://corporate.target.com/press/fact-sheet/2024/03/checkout-improvements

https://vmsd.com/amazon-to-remove-cashier-less-checkout-in-its-grocery-stores

 

Foto: Pexels, Epson, Amazon

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk